Nyheder

NYHEDER

Bliv opdateret på det sidste nye...

INFORMATION FRA BESTYRELSEN


HUSK: at tilmelding er nødvendig for at kunne deltage i frokosten på de 2 Fælles Arbejdsdage.

Dette er vedtaget af bestyrelsen for at undgå madspild og unødvendige udgifter.

Tilmelding kan ses på siden: Kommende Arrangementer.


Bestyrelsesmødet den 30. april 2024:

Rolf blev valgt som dirigent, Camilla som referent og referatet fra sidste bestyrelsesmøde blev godkendt.

Formandens beretning: Da dette bestyrelsesmøde ligger i samme mdr. som det sidste afholdte møde, er der ikke så meget at berette. Der køres fortsat alt for hurtigt rundt i kolonien og flere har fået påtalt dette og det opfordres endnu engang til at sænke hastigheden til de tilladte 15 km, således at alle kan færdes trygt. Der har været nogle samtaler/møder med nogle kolonister/haver pga. divergerende opfattelse vedr. diverse. 

Kassererens beretning: Regnskabet blev gennemgået. Indbetalingsfristen til projekt Bad/Skyllerum er den 1. maj og kun få manglede at indbetale da mødet blev afholdt.

Planer for arrangementer i sæson 2024: Der arbejdes på et hyggeligt arrangement for hele familien.

HUSK! Der er Loppemarked lørdag, den 25. maj kl. 10:00 - 15:00 ved Fælleshuset.

Arbejdsdagen den 4. Maj: Et par og tyve har tilmeldt sig til at give en hånd med på den Fælles Arbejdsdag, hvor der er nogle maleopgaver, rense for algebelægning, skilteopsætning, nedlæggelse af have 27 og omlæggelse til P-plads, opsamling af affald, osv. 

Havesyn søndag den 28. april: Havesynsgruppen sendte 22 havesynsrapporter ud og de nye havesynsmails blev hermed afprøvet og taget i brug. Havesynsgruppen opfordrer til, at man husker at få låst op ind til haven på de udmeldte datoer, så at der ikke gås forgæves. Der ligger et ansvar hos den enkelte i, at få holdt sin have og det tilstødende vejareal - til glæde for sig selv og... hele kolonien. Så udsæt ikke havearbejdet til havesynsdagen.

Bevillinger: Der blev bevilget nyt skær til havetraktoren, et lysstofs armatur til værkstedet, diverse kontorartikler. 

Evt.: Et pkt. til det kommende udkast til vedtægtsændringerne blev drøftet.


Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 14. maj 2024, kl. 17:30.

På dette møde vil arbejdsdagen blive evalueret og den ordinære generalforsamlings pkt. og skriv besluttet. 


Bestyrelsesmødet den 2. april 2024:

Rolf blev valgt som dirigent, Camilla som referent og referatet fra sidste bestyrelsesmøde blev godkendt. 

Formandens beretning: Der har været 2 haveoverdragelser og pt. er 3 haver til salg. Der er blevet afholdt møde med en have om manglende havehold. Have 27 nedlægges og inddrages til P-plads. El-installationen i Fælleshuset er blevet renoveret og er nu up-to-date. Efterfølgende blev der gjort rent af Senada have 19, Kristina have 86, Camilla have 27, Charlotte have 110 og Henrik have 116 - STORT TAK! for jeres arbejde med dette. 

Kassererens beretning: Regnskabet blev gennemgået og der blev talt om at aflæse vandmålere med jævne mellemrum, for at kunne opdage evt. uregelmæssigheder i tide. Der er fortsat mange haver der mangler at indbetale til projekt Bad/Skyllerum - men kan nås endnu da indbetalingsfristen først udløber 1. maj 2024. 

Kommende tiltag: Der arbejdes på en indvendig make-over af Fælleshuset - mere herom på Generalforsamlingen.

Standerhejsningen: D.d. er der desværre ikke så mange der har tilmeldt sig. Har man ikke tilmeldt sig, men kommer for at deltage, så vil man blive budt en kop kaffe/the, men man kan ikke spise brunch - da der kun vil blive indkøbt til de tilmeldte.

Fælles Arbejdsdag den 4. maj: Opgaver til arbejdsdagen blev drøftet.

Planer for sæson 2024: Diverse forslag til aktiviteter/arrangementer blev drøftet - både for foreningens egne medlemmer og deres børn/børnebørn, men også som en invitation til vore naboer/resten af Næstved til at kigge forbi og opleve Manglebjergvængets Kolonihaver og kolonisterne. (Dette lidt i kølvandet på dokumentaren: "Balladen om kolonihaven", som desværre har givet en lidt dårligt image for kolonihaveforeningerne og kolonister).

Forespørgsel fra kolonister: Forespørgsel fra et par haver blev gennemgået vedr. gener.

EVT: Orientering om havesynsrapportering og vedtægtsændringer.


Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 30. april 2024, kl. 17:30. 

Pga. planlægning af Fælles Arbejdsdagen afholdes mødet sidst i april i stedet for først i maj.


Lidt info: 

Nyhedsbrevet for sæson 2024 er sendt ud den 14. marts 2024.

El-installationen i Fælleshuset er blevet renoveret - Tak! til Teddy have 11, Lars have 5 og Henrik have 116.


Bestyrelsesmødet den 5. marts 2024:

Sæsonens første bestyrelsesmøde blev afholdt, hvor Rolf blev valgt til dirigent, Camilla som referent og referatet fra sidste bestyrelsesmøde blev godkendt.

Formandens beretning: Der er stadig ikke kommet en tilbagemelding fra Næstved Kommune på foreningens ansøgning om at nedlægge have 27 og etablerer P-Plads.

Der er blevet/bliver fulgt op på nogle havesager og afholdt møde i en sag. Træerne i Øst er ikke blevet fældet, som planlagt, pga. vejrlig - det vil blive sat på opgavelisten til den kommende Fælles Arbejdsdag. Der arbejdes fortsat med etableringen af havesynsregistrering. 

Der er indkøbt 3 skilte med P-forbud, der skal placeres på vendepladserne. 

Der vil blive sat skraldespande op ved indkørslen til foreningen for, at se om det kan minimere det "tabte" affald. 

Udkast til de nye vedtægter er blevet gennemarbejdet af vedtægtsgruppen og renskrevet og skal til sidste gennemsyn i bestyrelsen.

Festudvalget består pt. "kun" af 2 medlemmer + Henrik - da der har været frafald. Christina have 86 er ny festudvalgsformand og udvalget er ved at planlægge en Flower Power 70´er Fest i august. Læs mere om dette under: Kommende Arrangementer

Kassererens beretning: Vi følger det forventede budget rigtig godt, så det er fint. 

Indbetalingen af havelejen til tidsfristen er blevet bedre. Jordlejen til Næstved Kommune er steget med ca. kr. 10.500,- og en evt. forhøjelse af havelejen blev debatteret. Fakta er, at den nuværende haveleje på 100 øre pr. m2 ikke er blevet reguleret i over 10 år.  

Standerhejsning, Nyhedsbrev til udsendelse før sæsonen begynder, Opgaveliste og planer for sæson 2024 blev planlagt og drøftet. 


Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 2. april 2024, kl. 17:30.

 

Bestyrelsesmødet den 13. januar 2024:

Bestyrelsen holdt et kort møde, hvor den ekstra ordinære generalforsamling blev evalueret og en status på de kommende punkter til den nye sæson blev drøftet, inden den årlige julefrokost blev afholdt.

På siden: KOMMENDE ARRANGEMENTER kan du nu se de arrangementer, som pt. er planlagt for sæson 2024. 

HUSK! at Fælleshuset kan bookes allerede nu. På siden: BOOKING AF FÆLLESHUSET kan du se, hvornår det er muligt at leje Fælleshuset.

Der er nu oprettet en byggekonto

til indbetaling af kr. 1.000,- pr. have til projekt Bad/Skyllerum.

Byggekonto hos Arbejdernes Landsbank reg. nr.: 5314 konto nr.: 0251790

HUSK! at skrive navn og have nummer på overførelsen.

(Hvis dette mangler vil det blive betragtet, som en gave til foreningen).


Næste Bestyrelsesmøde bliver afholdt lørdag den 13. januar 2024, kl. 12:00


Den Ekstraordinære Generalforsamling lørdag den 25. november 2023:

Der vil blive sendt et mere deltaljeret referat ud via mail og post fra den afholdte Ekstraordinære Generalforsamling, så nedenstående er kun et kort sammendrag.

Søren Petersen (hentet udefra og ikke medlem af foreningen9) valgt til dirigent, Lone have 115 og Birgitte have 35 blev valgt til stemmestællere og Camilla have 27 blev valgt til referent.

Kort beretning fra formanden: Der er blevet solgt et par haver og en have er solgt på auktion. 4 haver har fået et skriv om manglende havehold hele sæsonen og en frist til 1. havesyn i 2024 til, at få bragt deres have i orden.

Der ventes en tilbagemelding fra vores kontaktperson i Næstved Kommune vedr. hvad der må og ikke må være i haverne - eksempelvis ladestandere, solcelleranlæg, osv. Næstved Kommune har gennemgået en anden af kommunens haveforeninger pga. overskridelse af reglerne på bebyggelse, lovlige m2, placering på grunden, etc. Så Bestyrelsen håber på, at alle i foreningen vil samarbejde om, at få bragt dette i orden - for sker det ikke, så kan vi forvente kommunens gennemsyn af hver enkelt havelod og at de fjerner dette/pålægger vi fjerner dette. 

Ulovlig udført el i Fælleshuset er blevet repareret af aut. el-installatør og lovliggjort og en ekstra gruppe oprettet, således at hvidevarer ikke slår sikringerne ved brug. Teddy have 11, der er elektriker, har  lovet i samarbejde med Henrik have 116 at udskifte og trække nye ledninger i vinterens løb.

1. Forslag: Projekt Bad/Skyllerum blev gennemgået. De tilbud der var indhentet fra byggefirmaer lå begge på omkring kr. 240.000,- og heraf var de ca. kr. 108.000,- ren arbejdsløn. Men ved at arbejdet kan udføres af håndværkere, der er blandt foreningens medlemmer + tilkøb at det der skal udføres med autorisation, kan projektet opføres for kr. 133.000,- alt inkl. og så er der kr. 5.000,- til uforudsete udgifter.

Følgende medlemmer har givet tilsagn om deres arbejdskraft: Teddy have 11 (elektrikker), Michael have 76 og Kim have 83 (begge murer), Nis have 114 (viden om VVS), Henrik 116 (tagdækker og tømrerarbejde).

Det vil sige, at hver have vil få en udgift på kl. 1.000,- som er et engangsbeløb og som kan splittes op i rater, men skal være indbetalt inden 1. maj 2024.

Da der i foreningens vedtægter ikke står noget om retten til at fremsende fuldmagt, blev der holdt afstemning om, hvorvidt indkomne fuldmagter/tilsagn for og imod måtte indgå i afstemningen. Det blev vedtaget.

Der blev stemt om betaling af kr. 1.000,- pr. have til Projekt Bad/Skyllerum og hver have havde 2 skriftlige stemmer. Forslaget blev vedtaget med 52 stemmer for, 2 blanke og 2 nej. 

2. Forslag: Oprettelse af en havesynsgruppe bestående af medlemmer uden for bestyrelsen. Forslaget blev debateret. Der blev stemt via håndsoprækning og forslaget blev vedtaget. Så på den Ordinære Generalforsamling vil der blive valg til havesyngruppen.

3. Forslag: Hjælp til praktisk arbejde i foreningen blev drøftet og flere haver meldte sig til at bidrage. Det vil rent praktisk være sådan, at man melder sig hos formanden og når noget skal varetages så kontaktes disse enten via Facebookgruppen eller via sms/tlf. Så hold dig ikke tilbage, men tilbyd din arbejdskraft.

4. Forslag: Tvungen PBS tilmelding for nye medlemmer/havelejere. Det blev vedtaget ved håndsoprækning at dette skal tilføjes foreningens vedtægter. 

Evt.: Der blev spurgt til hvorfor bestyrelsen havde valgt at indkalde til en Ekstraordinær Generalforsamling udenfor havesæsonen. Formanden svarede at det var for at kunne igangsætte Projekt Bad/Skyllerum, således at det vil være muligt at kunne benytte det i noget af sæson 2024. Formanden svarede ligeledes på, at hvis nu der kun var kommet 10 og de 10 var bestyrelse eller badegruppe og her var svaret at så ville den Ekstraordinære Generalforsamling ikke være blevet gennemført.

Flere medlemmer tilkendegav deres tak for et godt udarbejdet projekt og generelt for bestyrelsens arbejde. 


Kolonihaveloven og andre nyttige oplysninger:

På borger.dk kan du læse mere om kolonihaver, det at være kolonist, retningslinjer og hele lovgivningen om dette. 


    Husk at betale for brug af ekstra vand via MobilePay INDEN du tapper vandet:

    Herved har du en kvittering at fremvise ved evt. forespørgsel. Tappes der ekstra vand, UDEN at der betales for dette, pålægges udgiften jo alle medlemmer og er at sidestille med tyveri.

    Så tappes der vand via egen tilsluttet vandslange koster 1.000 l. vand kr. 25,- og betales på MobilePay 118719.


    Rottesikring:

    Ang. forebyggelse og bekæmpelse af rotter kan der på Miljøstyrelsens hjemmeside læses mere herom


    Foreningens MobilePay 118719 kan kun bruges til betaling af:

    Vand: kr. 25,- for 1.000 l.

    Aministrationsgebyr: kr. 500,-

    Nøgler: kr. 50,-

    Leje af Fælleshuset: kr. 500,-

    BEMÆRK at depositummet på kr. 300,- , der lægges for leje af Fælleshuset, IKKE kan betales via MobilePay - da de ikke giver os mulighed for tilbagebetaling. 


    Videoovervågning:

    Overvågningskameraer må gerne opsættes på eget havelod - men må IKKE rettes mod/sættes op så det filmer områder med offentlig færdsel eller ind i naboens have. På nemadvokat.dk kan du læse mere herom i artiklen: "Regler for videoovervågning alt du skal vide". 


    Kontaktoplysninger:

    HUSK at få meldt din nye EMAIL, POSTADRESSE, TELEFONNUMMER eller evt. NAVNEÆNDRING hurtigst muligt på tlf.:22 15 93 94 eller på email: formand-mbvkh@outlook.dk

    Skriv venligst også NAVN og HAVELODS NR. ved skriftlig henvendelsen. 

    Kontaktoplysningerne er også meget vigtige, i så fald du ikke har en email/anvender digitalpost, så vi kan sende dig et alm. brev med posten.

    På denne måde går du ikke glip af den kommende sæsons nyhedsbrev og informationer.