Bliv opdateret på det sidste nye...
Rolf blev valgt som ordstyrer - referatet fra forrige møde vil blive godkendt og underskrevet på næste bestyrelsesmøde.
Dagens møde var kun for at drøfte punkterne til den kommende ordinære generalforsamling - hvilket blev gjort.
Formanden orienterede kort om kommunens tilbagemelding vedr. fældning af træer/beskæring af beplantning i randbedene.
Næste bestyrelsesmøde aftales efter den ordinære generalforsamling, hvor konstitueringen vil finde sted.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Pga. den kommende Fælles Arbejdsdag blev bestyrelsesmødet rykket frem, da mødet den 6. maj er målrettet den kommende ordinære Generalforsamling.
Formandens beretning: Formanden har haft en snak med en have vedr. en vandkobling, da det ikke er tilladt at monterer dette.
Der er pt. solgt 3 haver og en fjerde er på trapperne.
Formanden og kassereren har kontaktet renovationsfirmaet Remondis da de har fremsendt en opkrævning for den periode de har været afmeldt. Fejlen er dog fundet, da firmaet har lukket deres kontor i Næstved og har samlet deres aktiviteter i Ishøj. I den forbindelse er vores afmelding ikke blevet registreret korrekt. Der afventes en tilbagemelding fra Remondis vedr. tilbagebetaling og fremadrettet procedure.
Der er fortsat klager over haver i foreningen, som ikke overholder vedtægternes regler angående støj og larm. Bestyrelsen henstiller til, at man først kontakter dem der støjer selv INDEN man kontakter bestyrelsen. Lykkedes det ikke med en god dialog, så kan bestyrelsen kontaktes og bestyrelsen kan medvirke som mægler i striden.
Brian have 131 og Søren have 141 gør et stort stykke arbejde for foreningen med at slå græs og fjerne ukrudt på fællesarealer. Søren pointerer at det er medlemmernes haveforening og ikke kun bestyrelsens, når der skal laves noget.
På P-pladsen i VEST vil der blive sået en vildtblanding og plantet sommerfuglebuske i de huller, hvor gammel beplantning har været.
Siden sidste sæson har formanden løbende kontaktede Næstved Kommune vedr. fældning af blommetræer i randbedene - desværre uden at modtage et svar. Formanden har derfor kontaktet borgmesteren, for at blive hørt, og ifølge svaret herfra er dette nu videresendt til dem der bør træffe afgørelsen. Det samme gør sig gældende vedr. maling af støjværn - både det i træ og beton - hvor svaret er "svævende". Så vi afventer svar og ser hvad der sker.
Kassererens beretning: Skemaet med indtægter/udgifter gennemgås.
En tidligere kasserer i foreningen har modtaget en opkrævning fra Næstved Kommune og kassereren kontakter kommunen for at finde en løsning på dette.
Selv om vi er steget i haveleje, så skal vi passe på pengene, for alting fortsætter med at stige.
Fælles Arbejdsdagen: Sidste tilmeldingsfrist er den 5. maj (pga. frokost) og der er nu hængt sedler op ved Fælleshuset, hvor man kan skrive sig på en arbejdsopgave.
Have 55 har kontaktet bestyrelsen på vegne af en bekendt vedr. 2 gratis havebænke. Det besluttes at sige ja tak, hvis disse er i god stand og kun trænger til maling.
Fælleshuset: Den indvendige renovering er stort set færdig - der mangler kun småting.
De første lejere af Fælleshuset syntes der manglede et buffetbord og dette blev drøftet. Der blev vedtaget at se sæsonen ud og så herefter tage det op igen. Bemærk at der er ekstra borde i skuret for dem der lejer Fælleshuset.
Badet: Der er fortsat nogle småmangler og noget strøm skal trækkes og modem etableres. Døren til badet udskiftes.
Retningslinjer for havehold: Der arbejdes på et forslag til den kommende ordinære Generalforsamling, hvor det skal være muligt at bestille en havemand, hvis haven ikke holdes. Regningen tilfalder havelejeren og betales den ikke vil det på denne baggrund være nemmere at kunne opsige lejemålet end på rent havehold. Havesynsgruppen har ytret at de føler sig til grin, når der ikke er konsekvens for manglende havehold.
Bevillinger: Ny dør til baderum - det bevilges. Der ses fortsat efter nye stole via en billig jysk auktionsside. Komfuret erstattes ikke pt. - men vi er vidende om at ovnen er længe om at få den rette temperatur. Ny emhætte - det bevilges. Muligvis spot/LED skinne under overskabe.
EVT.: Gitte har et ønske om et fast punkt på dagsordenen: "Opfølgning på emner fra sidste møde" - det vil fremadrettet komme som et underpunkt under "Godkendelse af referat".
Den 17. juni har vi indkaldt til dialogmøde med de andre af Næstveds kolonihaveforeninger. Pt. har 3 foreninger givet tilsagn om at de gerne vil deltage.
Søren Petersen har sagt ja til at være dirigent på Generalforsamlingen. Michael have 76 ønsker genvalg. Lone have 115 har sagt ja til at skrive referat. Der mangler en suppleant.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 6. maj kl. 17:30 -
pga. den kommende ordinære Generalforsamling.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Som nævnt i sidste referat er der fortsat kolonister der ikke kan finde ud af, at opføre sig så andre ikke bliver generet af larm og støj. Det kan ikke være rigtigt, at der er kolonister, som vælger at sælge deres haver, fordi andre ikke kan opfører sig i henhold til vedtægerne. Formanden har talt med de implicerede og forklaret at dette kan føre til opsigelse af deres lejemål.
Ligeledes er der fortsat haver, hvor der opbevares ting og sager, som IKKE hører til i en kolonihave og som trænger til en kraftig oprydning. Sæsonens 1. havesyn bliver gået søndag den 27. april fra kl. 10:00 og her vil formanden og næstformanden ligeledes gå en runde og tjekke ulovligt byggeri og opbevaring. Som tidligere nævnt, så har andre kolonihaveforeninger i Næstved haft besøg af kommunen, der har foretaget opmåling af byggeri på de enkelte havelod og herefter påbudt havelejerne at få det fjernet. Denne situation vil vi som bestyrelse gerne undgå - så hermed en kraftig opfordring til at få bragt det i orden.
En kolonihaveforening i Næstved har pt. en sag pga. af brand i en have med asbestholdigt tagmateriale og står nu med et påbud om miljørengøring/oprydning af 3 haver og en kæmpe regning for det. Hvis en kolonist ikke har egen forsikring, så vil regningen gå til foreningen og skal så betales af medlemmerne. Hvis man pt. ikke har en forsikring på sin have så opfordrer bestyrelsen til, at man får det. Dette punkt vil blive bragt op på den kommende ordinære generalforsamling.
Kassererens beretning: Månedens regnskab gennemgås og skemaet over indtægt/udgift pr. måned fremvises. Der holdes fortsat lidt på pengene, da der først kommer penge ind til juli og vi har Fælles Arbejdsdag den 10. maj 2025.
Projekt Bad/Skyllerum/Fælleshus: På dagen for bestyrelsesmødets afholdelse var der fortsat en del "hængepartier". Men i skrivende stund er det kun småting, der mangler at blive varetaget.
Standerhejsningen: Der var ca. 35 - 40 tilmeldte og det blev en rigtig hyggelig formiddag med velkomsttale af formanden, sang og flaghejsning, flagpyntet fællesterrasse og servering af en lækker brunch. Selv om det denne morgen var noget køligt, så har humøret i top og stemningen varm.
Fælles Arbejdsdagen: Der blev drøftet hvilke opgaver der skal udføres og udfærdiget en liste over disse.
Bevillinger: Nye stole til Fælleshuset.
Evt.: Gitte og Henrik har deltaget i en foredrag om økologi på vegne af foreningen. Det var Ellebækshøj, der havde inviteret de to økologer Jens Juhl og Sølva Falgren, der har kolonihave i Smørmosen i Gladsaxe og gennem årene oparbejdet en stor viden om økologisk havehold. De har en hjemmeside, der hedder www.slottet-i-smoermosen.dk hvor du kan læse mere om deres tilgang til havehold. Ligeledes har de udgivet flere bøger. Gitte og Henrik deltog også lidt for at udføre et stykke lobbyarbejde og havde en invitation med til de enkelte kolonihaveforeningers bestyrelser i Næstved til et dialogmøde, som afholdes den 17. juni 2025 på Fællesterrassen. Mødet er tiltænkt at vi, som bestyrelser, kan sparre med hinanden og drøfte og dele gode idéer og udfordringer.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 24. april kl. 17:30 -
pga. den kommende Fælles Arbejdsdag.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Der er fortsat diverse kolonister, der generer andre med larm fra maskiner, råb, høj musik, osv. Specielt en vej i kolonien er svært udfordret på hensyntagen til andre og formanden har talt med nogle af de implicerede og har bedt om god og respektfuld opførsel.
Der vil blive indkøbt vildthegn til at udskifte det eksisterende ved Dildvej til Kålvej, da dette er gået i stykker.
Kolonihaveforeningen Ellebækshøj har inviteret til et foredrag vedr. økologisk dyrkning og mangfoldigt liv i kolonihaven, som formanden og Gitte vil deltage i. Dette også for at skabe en dialog med de andre af haveforeningers bestyrelser og en sparring om, hvordan hver haveforening tackler diverse spørgsmål, som en bestyrelse kan stå overfor.
Kassererens beretning: Månedens regnskab gennemgås. Kassereren kan glad fortælle, at for første gang i hendes tid som kasserer har det ikke været nødvendig at sende rykkere ud på manglende betaling af havelejen.
Formanden og kassereren har gennemgået regnskabet nøje, for at finde besparelser og foreningstelefonen flyttes til CBB til kr. 109,- månedligt mod kr. 159,- hos nuværende selskab. Ligeledes flyttes abonnementet til Lebara på de 2 tablets, der anvendes til havesyn, hvor prisen pr. stk. vil blive kr. 19,- mod en samlet nuværende pris hos Telenor til kr. 207,-. Herved opnås en besparelse på kr. 2.000,- årligt.
Kolonien råder over et areal på 68.790 m2, som der skal betales jordleje af, men der kommer kun haveleje ind for 49.240 m2, som er det reelle areal udstykket i havelod. Som forening betaler vi også jordleje for veje, fællesarealer og manglehøjen. Pt. løber det lige rundt med den indkomne haveleje, men der holdes øje med stigninger, så jordlejen ikke går i minus.
Det er blevet mere overskueligt, at forbrug og budget er blevet delt op og formanden og kassereren har udarbejdet et skema med forventet udgifter fra budgettet frem til 1. juli 2025, hvor næste haveleje kommer ind. Diverse poster er set stigende i 2024 bl.a. brugen af toiletpapir.
For at kunne spare på udgifterne til renovation blev der talt om, hvorvidt vi som forening kan affaldssortere mere og selv køre f.eks. glas eller metal på genbrugen. Der opfordres fortsat til at man IKKE smider noget i affaldscontaineren, der ikke hører til der, da renovationen betales pr. kilo.
Der blev også drøftet, hvorvidt lejen af Fælleshuset bør stige til kr. 800,- mod de nuværende kr. 500,- for en weekend, da alting desværre stiger.
Projekt Bad/Skyllerum: Arbejdsgangen på projektet blev debatteret. Automaterne til badet er leveret og ligeledes de kort, som brugerne af badet skal have udleveret. Murer- og tømrerarbejdet pågår den kommende tid.
Projekt Fælleshus: Vinduet i facaden mod fællesterrassen er blevet muret op og der arbejdes videre med dette, således at køkkenet kan sættes op.
Nyhedsbrevet: Diverse pkt. og datoer blev drøftet/nævnt.
Sæsonstart: Der blev udfærdiget en liste over opgaver, der skal være ordnet inden Standerhejsningen.
Bevillinger. Lamineringslommer. Der arbejdes på at finde et nyt (måske brugt) komfur, da det eksisterende komfurs ovn ikke varmer mere end hvad der svarer til en brødrister.
Evt.: der var intet under pkt. Evt.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 1. april kl. 17:30.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Nogle af de andre kolonihaveforeninger i Næstved Kommune har fået gennemgået og opmålt de enkelte havelod for evt. ulovligt byggeri. Det vil vi gerne undgå, så formanden har været i dialog med diverse haver, om at få bragt deres byggeri i orden. Ifølge Næstved Kommunes regler for kolonihaver må der ikke være lagt vand og kloak ind på det enkelte havelod. Formanden har påtalt sin undren overfor Næstved Kommune, når der sættes haver til salg i andre foreninger med en oplysning om, at der er indlagt kloak, m.m. på haveloddet.
Indbrud: Der har desværre været indbrud i 3 haver, så det opfordres til at man ser til sin have og holder øje med naboens.
Tilslutning af strøm: I forhold til at få lagt strøm ind er der forskellige regler for placeringen af strømskabet på vejen ud fra om det er en grund med matrikelnummer eller en udstykket fælles matrikel. Hvis hver enkelt havelod havde haft et matrikelnummer gælder der en regel om, at der max. må være 30 meter fra strømskabet på vejen til matriklen. Og ellers kan afstanden være op til 100 meter. Det har jo selvfølgelig betydning for, hvor dyrt det bliver at få lagt strøm ind i sin have og hvor meget der skal graves, da kun et vist antal kan være tilkoblet strømskabet. Gitte har undersøgt dette og Manglebjergvængets Kolonihaver er en stor matrikel - så desværre kan vi ikke komme under reglen med de 30 meter.
Vejenes beskaffenhed: 2 haver har på eget initiativ lappet hullerne i vejene og har efterfølgende fået udgiften til materialer betalt. Derfor er den udmeldte afspærring fra Løgvej og rundt på Tomatvej ikke iværksat. Der opfordres fortsat til, at køre efter forholdene og passe på veje og rabatter, da vedligehold af vejene er en stor udgift for foreningen.
Kassererens beretning: Regnskabet blev gennemgået. Formanden og kassereren skal mødes og udarbejde et overbliv over hvad foreningen har af faste udgifter inden haveleje/kontingent kommer ind næste gang. Alting stiger i pris og bare i løbet af de sidste 5 år er udgifterne på vand, jordleje, vedligeholdelse af arealer, administration og arbejdsdage steget med lige knapt kr. 60.000,-. Ligeledes har vi forlænget perioden, hvor der er åbent for vandet og toiletfaciliteter, med 1.5 måned. Det skal derfor undersøges om kontingentet bliver nød til at stige.
Der tales om muligheden for at søge fonde til f.eks. energioptimering af Fælleshuset eller vedligeholdelse af vejene. Gitte har efterfølgende undersøgt dette og fundet nogle mulige fonde. Dette kræver dog, at arbejdet udføres af professionelle håndværkere, der er CVR registreret. Men der vil blive arbejdet videre med dette i sensommeren.
Pt. anvendes Foreningscentralen, som administration af medlemskab og betaling af haveleje/kontingent, men deres hjemmeside er ikke så brugervenlig og der vil blive undersøgt om et andet firma kan nyde en nemmere service.
Projekt Bad/Skyllerum/Køkken: Da Betalingsautomaten til badet skal opfylde vores krav har formanden været i dialog med firmaet omkring beløb for optankning og antallet at brugerkort. Der er blevet bestilt 150 kort, således at der er et kort til hver have og... lidt i reserve.
Når byggeriet er færdigt vil den nuværende byggekonto blive ændret til en indbetalingskonto til badet, således at udgiften til vand m.m. vil blive taget af denne konto.
Der arbejdes på at få den rette vandvarmer, som kan opfylde vores krav til bad uden, at der skal gå lang tid mellem hvert bad. Karsten have 72 og Gitte har undersøgt prisen på en urinal. Men selv om prisen er lidt lavere ved at bestille en over nettet, så bliver prisen den samme - som hvis man handler lokalt - når leveringsomkostningerne og diverse dele bliver lagt til.
Nyhedsbrevet ind for sæson 2025: De enkelte punkter til brevets indhold blev aftalt.
Havesyn sæson 2025: Retningslinjer for hvordan der kan strammes op på havehold skal drøftes - således at havesynet ikke føler sig til grin. Så der opfordres endnu engang til, at man holder sin have ifølge vedtægterne.
Bevillinger: Lamineringslommer og printerpapir blev bevilget.
EVT.: Havesynsrapportens layout blev drøftet.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 4. marts kl. 17:30.
Lidt ekstraordinært blev der indkaldt til bestyrelsesmøde, da det første møde ellers var berammet til tirsdag den 4. februar 2025.
Vejenes beskaffenhed: Indkaldelsen skyldtes at vejene i foreningen er i utrolig dårlig stand pga. de store regnmængder og for meget kørsel. Derfor vil der snarest muligt blive midlertidigt lukket for kørsel fra Løgvej og hele Tomatvej for, at vejenes beskaffenhed ikke skal forringes yderligere. Der opfordres til, at man parkerer langs Fælleshuset på Salatvej og på P-pladsen ved Porresvinget eller på P-pladsen i Vest og går til sin have. P-pladsen bag Fælleshuset på Tomatvej kan derfor ikke benyttes i denne periode. Afventer man levering af materialer eller andet der SKAL køres til haveloddet, så kontakt venligst Formanden på tlf.: 22 15 93 94 og der kan lukkes op. Udbedring af vejene er en stor økonomisk post for foreningen, så respekter venligst afspærringen. Der opfordres fortsat til, at man overholder hastighedsbegrænsningen på de 15 km/t og kører efter forholdene. Bestyrelsen beklager ulejligheden - men ser desværre dette som et nødvendigt tiltag.
Fælles Arbejdsdage: På mødet blev ovennævnte Fælles Arbejdsdage aftalt og opgaverne drøftet.
Venteliste: Formanden bruger alt for meget tid på at skrive interesserede købere op, informere og kontakte disse, som så aldrig reagerer på henvendelsen og vender tilbage. Så derfor opfordres der til, at man får skrevet sin have på hjemmesidens: Haver til salg side med de overordnede informationer - så kontakten kan gå direkte til sælger.
Haver til salg: pt. er der 8 haver til salg i foreningen og på landsplan er salget stagneret og haverne kan ikke mere sælges til de priser, som Coronaepidemien førte til. Så har man en have til salg og ønsker et snarligt salg, bør man nok regulere prisen.
Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 4. februar 2025, kl. 17:30.
Fælleshuset er næsten malet færdig indvendig og er klar til at de sidste gamle køkkenelementer fjernes, så de nye kan sættes op. Stor TAK! skal lyde til have 15 for malerarbejde.
I det kommende skyllerum er fliserne lagt på gulvet og sat op på væggen. Stor TAK! til have 83 og have 40.
Der er blevet afholdt møde med en have vedr. havehold og ønsker for havens fremtid.
Bestyrelsen og Havesynsgruppen har afholdt en hyggelig julefrokost den 30. november, hvor kassereren og næstformanden lagde hus til - TAK! til jer for husly. TAK! til Havesynsgruppen for jeres værdigfulde arbejde for foreningen i årets løb og... til alle jer medlemmer, som har lagt jeres tid og kræfter i arbejdet til det fælles bedste!
Ved køb af nøgler er prisen nu kr. 60,-
Datoerne kan allerede nu ses på siden: Kommende arrangementer og som opslag i udhængsskabene.
Evt. bestyrelsesmøder i vinterhalvåret vil blive afholdt ad hoc i så fald der opstår emner/sager/problemer, som der skal handles på. Bestyrelsen arbejder fortsat i vinterhalvåret med og til foreningens bedste og kan fortsat kontaktes på mail og tlf.: 22 15 93 94.
Der blev afholdt en ekstraordinær Fælles Arbejdsdag lørdag den 26. oktober, hvor der blev udført forarbejdet til køkkenrenoveringen i Fælleshuset. Noget af det gamle køkken blev taget ned og der blev grundet og malet første gang på vægge og lofter. På det nye skyllerum blev der sat lidt mere udvendig beklædning på og beklædningen til indgangssiden blev skåret til. I skuret blev der ryddet op og tomme dåser og flasker blev returneret. En rigtig hyggelig dag, hvor vejret var med os og vi kunne sidde på Fællesterrassen og nyde både morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe med kringle. Stor TAK! til alle, der arbejdsomt gav en hånd med.
På borger.dk kan du læse mere om kolonihaver, det at være kolonist, retningslinjer og hele lovgivningen om dette.
Herved har du en kvittering at fremvise ved evt. forespørgsel. Tappes der ekstra vand, UDEN at der betales for dette, pålægges udgiften jo alle medlemmer og er at sidestille med tyveri.
Så tappes der vand via egen tilsluttet vandslange koster 1.000 l. vand kr. 25,- og betales på MobilePay 118719.
Rottesikring:
Ang. forebyggelse og bekæmpelse af rotter kan der på Miljøstyrelsens hjemmeside læses mere herom
Foreningens MobilePay 118719 kan kun bruges til betaling af:
Vand: kr. 25,- for 1.000 l.
Administrationsgebyr: kr. 500,-
Nøgler: kr. 60,-
Leje af Fælleshuset: kr. 500,-
BEMÆRK at depositummet på kr. 300,- , der lægges for leje af Fælleshuset, IKKE kan betales via MobilePay - da det ikke giver os mulighed for tilbagebetaling.
Overvågningskameraer må gerne opsættes på ens eget havelod - men må IKKE rettes mod/sættes op så det filmer områder med offentlig færdsel eller ind i naboens have. På nemadvokat.dk kan du læse mere herom i artiklen: "Regler for videoovervågning alt du skal vide".
Kontakt oplysninger:
HUSK at få meldt din nye EMAIL, POSTADRESSE, TELEFONNUMMER eller evt. NAVNEÆNDRING hurtigst muligt på tlf. nr.: 22 15 93 94 eller på mail: formand-mbvkh@outlook.dk eller til kassereren på mail: kasserer-mbvkh@outlook.dk
Skriv venligst også NAVN og HAVELODS NR. ved skriftlig henvendelsen.
Kontaktoplysningerne er også meget vigtige, i så fald du ikke har en mail/anvender digitalpost, så vi kan sende dig et alm. brev med posten.
På denne måde går du ikke glip af den kommende sæsons nyhedsbrev og informationer.