Bliv opdateret på det sidste nye...
Velkommen til nye kolonister i
have 14, have 61, have 67 og have 127.
Så er der lukket for vand- og toiletfaciliteter.
TAK! for en god sæson 2025.
Michael blev valgt til ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forringe bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet. Opfølgning på pkt. nævnt i referatet blev varetaget.
Formandens beretning:
Der er solgt 4 haver og der er pt. 6 haver til salg.
Der er desværre blevet øvet hærværk mod glasruden i det nye skyllerum, blevet sparket på toiletdøren og til containere og råbt truende af hund og mennesker langs Salatvej. Episoden og overtrædelser er blevet meldt til politiet og forsikringen bliver kontaktet.
EL i VEST skal tinglyses og formanden arbejder videre med at få de rette skriv underskrevet.
Bestyrelsen gør opmærksom på, at det kun er havelejere der har ret til at kontakte bestyrelsen, hvis det vedrører lejemålet eller andre lejemål eller gener. "Låner" man sin have ud til andre, har de ikke ret til at stemme eller ytre sig.
Kassererens beretning:
Regnskabet blev gennemgået.
Jordlejen til Næstved Kommune er blevet krævet op allerede i september - det plejer at være i november - så derfor se regnskabet anderledes ud end normalt for september. Modsat så vil november også figurerer anderledes.
Kassereren undersøger betalingen til Remondis - om det er pr. kg. eller container der pt. betales.
Badkontoen skal dække regningen på vand til både bad og Fælleshuset. Der forefindes 2 vandmåler: 1 for haverne og 1 for Fælleshuset, men de kommer på samme regning og kassereren tjekker om den er udspecificeret pr. måler. Den ene måler er svær at aflæse så der skal undersøges om en ny kan etableres.
ForeningensCentralen har registreret det nye kontingent - så kommende opkrævninger bliver korrekte i henhold til den vedtagne kontingentstigning.
Næste Sæson: Der drøftes og tales om de arrangementer der har været afholdt i sæson 2025. Plantedag og Sommerfest er pt. vedtaget til gentagelse i sæson 2026. Der var manglende opbakning til Loppemarkedet og Spil-Op dagen så dette er endnu ikke vedtaget.
Indkaldelse til møde:
Der er nogle haver som skal indkaldes til møde pga. manglende havehold.
Havesyn:
Havesynsgruppen har et ønske om at der kun gås havesyn hver anden måned - da der er meget arbejde i det. Randbede og veje skal fortsat holdes og det halter mange steder - men det er os som forening der skal holde det og ikke kommunen.
Bevillinger:
Emhætte til Fælleshusets køkken.
Evt.: Et pkt. i vedtægterne skal måske omformuleres da der kan herske tvivl om tavshedspligten overtrædes ved, at referatet fra bestyrelsesmøderne lægges ud på hjemmesiden. Der arbejdes videre med dette og dette vil blive bragt op på næste års generalforsamling.
Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 4. november kl. 17:30.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet. Opfølgning på pkt. nævnt i referatet blev varetaget.
Formandens beretning:
Der er 3 haver der har måttet skrive under på Erklæring om havehold - den ene af disse haver har valgt at sætte haven til salg - og havelejerne er blevet gjort bekendt med at der er 3 kolonister der kan kontaktes for hjælp med haveholdet.
Det har været nødvendigt at tilkalde rottemanden og der opfordres til at brændestakke lægges højere op, således at rotterne ikke kan bo under dem. Ligeledes tiltrækker nedfaldsfrugt også rotter - så det skal fjernes.
En have er blevet kontaktet pga. støj.
Brian og Henrik har været til møde med Dyssegårdsparken ved randbeplantningen - og "Dyssen" har givet lov til at der må beskæres.
Den Fælles Arbejdsdag gik fornuftigt - med der kom nogle som ikke var tilmeldt hvilket besværliggjorde opgaveuddelingen - så husk tilmelding.
Der er fortsat nogle arbejdsopgaver, som skal varetages før vinteren sætter ind og Henrik vil samle nogle til dette.
Dialogmødet med Næstveds andre kolonihaveforeninger er indkaldt til den 16. september 2025 (Efterskrift: mødet er afholdt og det var godt og konstruktivt for alle de deltagende foreninger. Næste Dialogmøde er planlagt til maj 2026).
Kassererens beretning:
Regnskabet blev gennemgået. Den Fælles Arbejdsdag blev desværre dyrere end beregnet pga. af flere deltagende end beregnet. Der tales om, at den evt. kontingentforhøjelse er nødvendig for at få det til at løbe rundt.
Den Ekstraordinære Generalforsamling:
Punkter til dagsorden bliver drøftet (Efterskrift: Indkaldelse og Dagsorden er udsendt).
Havesyn og Havesynsgruppen:
Der er som nævnt holdt møde med flere haver vedr. havehold og manglende oprydning. Der er også fortsat haver der opbevarer diverse som de ønsker at sælge - det er ifølge kommunen ikke lovligt.
Der spores en bedring af haveholdet i kolonien - hvilket Havesynsgruppen er glad for - men der sendes fortsat en del havesynsrapporter ud.
Havesynets procedure diskuteres - hvad kan gøres bedre og hvad fungerer. Skal der strammes mere op eller? Advarsler m.m. drøftes ligeledes og skal evt. omformuleres i Vedtægterne.
Der drøftes ligeledes hvordan det skal fungerer i praksis, hvis det besluttes at sætte "havemand" på en have hvor haveholdet ikke varetages.
Da Havesynsgruppen desværre fortsat går til mange låste haver, så drøftes det om hæk mod vej skal ned i højde.
Bevillinger:
Der er pt. intet der ønskes bevilget.
EVT.:
Der skal udarbejdes nogle ordensregler til badet - Rolf foreslår piktogrammer.
Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 7. oktober kl. 17:30.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet. Opfølgning på pkt. nævnt i referatet blev varetaget.
Formandens beretning:
2 haver er blevet solgt.
Pga. af den store nedbørsmængde blev det drøftet om ikke vendepladser m.m. skal lukkes når det regner voldsomt, for vejene bliver fuldstændig ødelagte. Formanden har lånt en pladevibrator til den Fælles Arbejdsdag og Dennis (have 28) har lånt en fræser så vejene kan blive repareret.
Formanden refererede fra det møde vedr. renovation, som Gitte og han havde deltaget i samme eftermiddag på Næstved Kommune. Mødet handlede om, at kolonihaveforeninger fra 2026 også skal affaldssortere og hvilke containerløsninger der forefindes. Hver kolonihaveforening har medindflydelse på dette valg og Næstved Kommune vil vende tilbage, når der er noget helt konkret - bl.a. økonomien, som pt. ikke var på plads.
Desværre er der fortsat meget larm og støj fra en konkret vej i ØST og formanden bliver kontaktet på alle tider af døgnet, hvor andre kolonister ringer/skriver og klager. Der udarbejdes en Erklæring for larm og støj som de pågældende kolonister så skal underskrive på lige vilkår som vedr. havehold.
Ligeledes er der kommet klager vedr. en mindre sort bil, som kører meget stærkt. HUSK! at hastighedsgrænsen i kolonien er 15 km/t.
Det er heller ikke tilladt at holde fjerkræ i sin have - som desværre er blevet OBS´et i en have.
Der er sendt indkaldelse ud til 3 haver til et møde vedr. havehold. (Efterskrift: men kun en have vendte tilbage og et godt møde afholdt). Formanden følger op telefonisk og kontakter ligeledes 5 andre haver, for at høre deres planer for haven og det manglende havehold, oprydning, færdiggørelse, m.m.
Der skal udarbejdes et regelsæt for brugen af bad og skyllerum - da rengøringen ofte ikke varetages efter brug.
Formanden har kontaktet Dyssegårdsparken for at træffe en aftale om beskæring af beplantning, da der er nogle buske der har beskadiget foreningens trådhegn. Ole (have 21) vil gerne hjælpe med opsætning af nyt hegn.
Kassererens beretning:
5 haver havde ikke betalt kontingent/haveleje til tiden, men 3 haver reagerede med det samme på den fremsendte SMS. Der blev sendt en rykker ud til 2 haver - hvoraf den ene nåede at betale før rykkeren lå i mailboksen.
Kassereren udarbejder nu et forventet regnskab over kommende udgifter for perioden inden der kommer penge ind igen - og det giver et godt overblik over de midler, der er til rådighed.
Fremadrettet skal vi ikke have nogle haveoverdragelser i juni måned - for det skaber rod for ForeningensCentralen, der sender opkrævningen ud i god tid - og det bevirker at tidligere lejere kan få opkrævningen tilsendt, som så ikke bliver betalt, da de nye lejere ikke har modtaget girokortet.
Der vil komme en kontingentstigning og kassereren undersøger om det er muligt, at rykkergebyret også skal stige i pris.
Fælles Arbejdsdagen:
Pt. er der 40 tilmeldte. Arbejdsopgaverne bliver læst op. Kassereren udarbejder en liste over de haver der deltager, så at opkrævningen for evt. manglende deltagelse kan blive opkrævet. Beløbet er kr. 500,- hvis man IKKE deltager i mindst 1 af de 2 årlige Fælles Arbejdsdage.
Havesyn/Havesynsgruppen: Der er holdt møde med 2 haver som efterfølgende har gjort noget ved det påpegede. Den ene have har underskrevet en erklæring om havehold og ved fortsat manglende havehold kan lejemålet opsiges og haven blive solgt på auktion.
Der blev på havesynet i juli sendt mindst 16 havesynsrapporter og advarsler. I en have blev der fundet en død rotte og dette skal anmeldes igen. Ved tidligere besøg af rottefængeren har hunden ikke reageret på det og det kunne ikke lokaliseres hvorfra rotterne kom. Det kan også være mosegrise vi har besøg af.
Som nævnt på sidste møde er det problematisk at nogle havelejere står på lejekontrakten, men at det er andre, som reelt bruger haven. Havesynsgruppen står så med det problem at der ikke reageres på det fremsendte eller at der skal ringes til havelejere, som er i den tro at haven selvfølgelig bliver holdt. Hvis der skal afholdes møde, så er det havelejeren og ikke brugeren, der skal deltage, for en bruger har ikke ret til at træffe beslutning på havelejerens vegne.
HUSK! at randbedene skal holdes, at haven ikke skal bruges til opbevaring eller som "produkthandel". Spørgsmål vedr. byggeri skal stilles til formanden.
Bevillinger:
Ingen administrative - men materialer til Fælles Arbejdsdagen vil blive indkøbt.
Evt.:
Intet.
Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 2. september kl. 17:30.
Lars blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: 4 haver er blevet solgt.
MBVKH er den eneste kolonihaveforening i Næstved der anvender Remodis til renovation - så der undersøges om Verdis er billigere. (Efterskrift: Næstved Kommune har indkaldt til et info-møde vedr. renovationen kommunens kolonihaveforeninger. Mødet afholdes tirsdag den 5. august og Henrik og Gitte deltager).
Foreningens byggetilladelser skal tjekkes efter, for der er mange som desværre ikke stemmer overens med det, der reelt er på grunden. Der er diverse eksempler på fejl i ansøgningerne og dette bør stemme overens med det opførte - i så fald vi som forening og havelejer stilles til ansvar overfor kommunen. På Weblager.dk kan nyere tids ansøgninger ses - så der opfordres til at tjekke ens registrerede oplysninger. På mødet blev der talt om, at der ved en haveoverdragelse burde følge den eksisterende byggeansøgning og tilladelse med til den nye kolonist. Ligeledes blev det drøftet og foreslået, at det bør være sælgers ansvar at det der forefindes på grunden er lovligt opført.
Formanden har talt med en kolonist om at randbedet skal holdes, med to kolonister om hvordan man opfører sig overfor andre kolonister og havesynsgruppen og med en kolonist om etabling af en færdig købt hus og hvilke regler der er gældende.
Prisen for havehold er blevet drøftet med de frivillige kolonister, som gerne vil bidrage når haveholdet mangler at blive udført.
Kassererens beretning: På det kommende Dialogmøde med de andre kolonihaveforeninger vil vi forespørge hvilken bank de som forening anvender. Formand og Kasserer skal have gennemgået ForeningsCentralen der fungerer, som foreningens administrator ved opkrævningerne m.m.
Kassereren fremlægger oversigt over forventede indtægter og udgifter og at budgettet kun lige løber rundt via det indkomne på MobilePay, såsom administrationsgebyr, lejeindtægt fra Fælleshuset og betaling af vandforbrug. Der er enighed om, at dette ikke er en holdbar situation da alting stiger.
Havesyn: Der skal indkaldes til møde med 3 haver (Efterskrift: 1 have har måttet underskrive en erklæring om havehold - hvis dette ikke udføres inden for en given tidsfrist, vil medlemmet blive opsagt og haven solgt på auktion). Der er også en stor udfordring i at der i nogle haver står en lejer på kontrakten, men at andre - eksempelvis familiemedlemmer - bruger haven som deres egen. Især hvis brugerne af haven mener at kunne have medindflydelse på foreningens håndtering og hvis der ikke mellem lejer og bruger kommunikeres det ud, som havesyn/bestyrelse sender ud.
Der er 5 haver på OBS-listen for havehold. (Efterskrift: nogle af disse haver er blevet indkaldt til møde).
Lejekontrakten skal tjekkes igennem for evt. servitut for brug af farver på træværk/huse i foreningen. Tilbage i tid hed det sig, at det var tilladt med jord/naturfarver - men hvornår det er røget ud af vedtægterne vides ikke helt.
Der er desværre fortsat nogle, som anvender randbedene til at smide deres haveaffald i eller bruger randbedet som toilet. Det er ikke tilladt og skal ophøre.
Ved P-pladsen ved Porresvinget skal der opsættes en markering således at man ikke parkerer halvt ude på Salatvej eller tæt på udhængsskabet, så der ikke er mulighed for at åbne skabet. Og så mangler der affaldsspande i VEST til specielt hundeefterladenskaber, som vil blive sat op.
Badet og toilet: Gitte har undersøgt hvorvidt den eksisterende døren i badet kunne vendes og udgiften til en ny dør kunne spares. Døren kunne som sådan godt vendes, men låsen er kaput og det kan ikke betale sig at skifte låsen. Håndtaget og lås i toiletdøren er tjekket og håndtaget skiftet af Gunnar da låsen fortsat er brugbar.
Brug af donerede havefliser: Fra Hegnsparken har foreningen fået doneret havefliser 50 x 50 cm og Gitte har foreslået, at de kunne anvendes i indhak mellem skyllerum og skur og/eller som rampe ved siden af trappen mod Salatvej.
Skuret/Overdækning: Der siver vand ind i skuret fra taget og dette skal repareres, da forsikringen ikke vil erstatte evt. opbevarede ting i skuret pga. manglende vedligehold af taget. Kasserer og formand har talt om dette og alle er enige om, at dette på prioriteres økonomisk for det kan blive for dyrt ikke at gøre noget ved det.
Bevillinger: Der er ingen bevilliger
Evt.: Der skal udarbejdes en sæt ordensregler for brug af badet - da afløbet stoppes til af hår som ikke fjernes og at der derfor står vand på gulvet. Så husk at gøre rent efter brug af badet og de andre toiletfaciliteter og efterlad det pænt til den næste bruger.
Der vil blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling lørdag den 20. september 2025 kl. 10:00. Dagsorden m.m. vil blive udsendt.
Næste Bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 5. august kl. 17:30.
Mødet var en stor succes og medlemmer fra bestyrelserne i Ellevang, Ellebækhøj, Virkelyst, Nygaard og Mbvkh deltog.
Mange gode emner blev drøftet og vendt - alt fra: Havesyn, økonomi, kloakering, lejekontrakt med Næstved Kommune, håndtering af klager, ophold uden for sæsonen, renovation, vurdering af haver til salg, ventelister, forsikringer, m.m.
Alle var enige om at dette møde havde været godt og konstruktivt og det aftaltes, at man fremover vil holde 2 - 3 møder årligt.
Næste møde: tirsdag den 16. september, kl. 18:30 i Fælleshuset Mbvkh.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet og en reminder om det på forrige møde aftalte pkt. hvor der lige opdateres om de pkt. nævnt i referatet der skulle opfølges på.
De nye suppleanter Brian og Søren blev budt hjertelig velkommen!
Bestyrelsen beholdte den eksisterende konstitution - se mere herom på siden Kontakt
Formandens beretning: Der kæmpes fortsat med Remondis ang. uberettiget opkrævning for afhentning af affald i vinterperioden.
Kassererens beretning: Det forventede regnskab for i år blev gennemgået og udgifterne for maj måned. Økonomien kan lige løbe rundt - hvis der ikke forekommer noget uforudset og at der ikke indkøbes noget. Forsikringen blev kr. 2.500,- dyrere end forventet. Pt. er foreningen lidt afhængig af, at der kommer noget ind via MobilePay og det er ikke en holdbar situation. Så der må gøres noget - evt. en stigning i kontingentet. Da der skal afholdes Dialogmøde med de andre kolonihaveforeninger i Næstved den 17. juni vil vi høre om, hvordan deres økonomi hænger sammen og hvor meget de giver i kontingent. (Efterskrift: på Dialogmødet blev det klart, at de andre foreninger giver mere i kontingent, administrationsgebyr, ventelistegebyr, etc. end der betales i Mbvkh).
Haver: I en have i VEST er der, tilbage i tid, blevet inddraget/klippet ind i beplantningen/hegnet i skellet mod en ejendom i Dyssegårdsparken. Formanden har en oprindelig tegning og han har talt med Dyssegårdsparken om at få etableret det tilbage til den oprindelig stand. Kommunen er kontaktet og de er ok med, at vi selv ordner dette.
I ØST er det observeret, at der graves i randbedet og at nogle anvender dette som toilet. Dette er selvfølgelig IKKE lovligt og skal ophøre på stedet! I samme område er der fortsat problemer med larm og støj, m.m. som flere gange er blevet påtalt/afholdt samtale om. Husk at vedtægterne gælder for ALLE foreningens medlemmer, men også for de gæster, der benytter ens have og foreningens faciliteter.
En have er blevet opsagt. (Efterskrift: Auktion undgået - haven er blevet videresolgt).
Skuret/Overdækning: Formanden undersøger hvad tagdækning vil koste, da skuret er utæt/ved at falde ned.
Havesyn: Pga. af regnvejret den 25. maj blev Havesynet aflyst via mail/SMS til alle medlemmer. (Efterskrift: der blev gået et havesyn den 4. juni - hvor der blev set ind i haverne ude fra vejen de steder, hvor der ikke var folk i haverne). Der tales om hvordan der kan værges medlemmer til Havesynsgruppen og hvad der kan fraholde medlemmerne fra at lade sig vælge. Det skyldes måske, at man ikke ønsker efterfølgende at blive generet, fordi man varetager dette arbejde for foreningen? Der tales om andre kolonihaveforeninger, som kun holder havesyn 2 gange årligt og at der ser det forfærdeligt ud.
Bevillinger: Der er ingen ønsker til bevilling.
EVT.: Der opfordres til at tænke over, hvor og hvordan de donerede fliser kan anvendes bedst.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 1. juli kl. 17:30
Rolf blev valgt som ordstyrer - referatet fra forrige møde vil blive godkendt og underskrevet på næste bestyrelsesmøde.
Dagens møde var kun for at drøfte punkterne til den kommende ordinære generalforsamling - hvilket blev gjort.
Formanden orienterede kort om kommunens tilbagemelding vedr. fældning af træer/beskæring af beplantning i randbedene.
Næste bestyrelsesmøde aftales efter den ordinære generalforsamling, hvor konstitueringen vil finde sted.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Pga. den kommende Fælles Arbejdsdag blev bestyrelsesmødet rykket frem, da mødet den 6. maj er målrettet den kommende ordinære Generalforsamling.
Formandens beretning: Formanden har haft en snak med en have vedr. en vandkobling, da det ikke er tilladt at monterer dette.
Der er pt. solgt 3 haver og en fjerde er på trapperne.
Formanden og kassereren har kontaktet renovationsfirmaet Remondis da de har fremsendt en opkrævning for den periode de har været afmeldt. Fejlen er dog fundet, da firmaet har lukket deres kontor i Næstved og har samlet deres aktiviteter i Ishøj. I den forbindelse er vores afmelding ikke blevet registreret korrekt. Der afventes en tilbagemelding fra Remondis vedr. tilbagebetaling og fremadrettet procedure.
Der er fortsat klager over haver i foreningen, som ikke overholder vedtægternes regler angående støj og larm. Bestyrelsen henstiller til, at man først kontakter dem der støjer selv INDEN man kontakter bestyrelsen. Lykkedes det ikke med en god dialog, så kan bestyrelsen kontaktes og bestyrelsen kan medvirke som mægler i striden.
Brian have 131 og Søren have 141 gør et stort stykke arbejde for foreningen med at slå græs og fjerne ukrudt på fællesarealer. Søren pointerer at det er medlemmernes haveforening og ikke kun bestyrelsens, når der skal laves noget.
På P-pladsen i VEST vil der blive sået en vildtblanding og plantet sommerfuglebuske i de huller, hvor gammel beplantning har været.
Siden sidste sæson har formanden løbende kontaktede Næstved Kommune vedr. fældning af blommetræer i randbedene - desværre uden at modtage et svar. Formanden har derfor kontaktet borgmesteren, for at blive hørt, og ifølge svaret herfra er dette nu videresendt til dem der bør træffe afgørelsen. Det samme gør sig gældende vedr. maling af støjværn - både det i træ og beton - hvor svaret er "svævende". Så vi afventer svar og ser hvad der sker.
Kassererens beretning: Skemaet med indtægter/udgifter gennemgås.
En tidligere kasserer i foreningen har modtaget en opkrævning fra Næstved Kommune og kassereren kontakter kommunen for at finde en løsning på dette.
Selv om vi er steget i haveleje, så skal vi passe på pengene, for alting fortsætter med at stige.
Fælles Arbejdsdagen: Sidste tilmeldingsfrist er den 5. maj (pga. frokost) og der er nu hængt sedler op ved Fælleshuset, hvor man kan skrive sig på en arbejdsopgave.
Have 55 har kontaktet bestyrelsen på vegne af en bekendt vedr. 2 gratis havebænke. Det besluttes at sige ja tak, hvis disse er i god stand og kun trænger til maling.
Fælleshuset: Den indvendige renovering er stort set færdig - der mangler kun småting.
De første lejere af Fælleshuset syntes der manglede et buffetbord og dette blev drøftet. Der blev vedtaget at se sæsonen ud og så herefter tage det op igen. Bemærk at der er ekstra borde i skuret for dem der lejer Fælleshuset.
Badet: Der er fortsat nogle småmangler og noget strøm skal trækkes og modem etableres. Døren til badet udskiftes.
Retningslinjer for havehold: Der arbejdes på et forslag til den kommende ordinære Generalforsamling, hvor det skal være muligt at bestille en havemand, hvis haven ikke holdes. Regningen tilfalder havelejeren og betales den ikke vil det på denne baggrund være nemmere at kunne opsige lejemålet end på rent havehold. Havesynsgruppen har ytret at de føler sig til grin, når der ikke er konsekvens for manglende havehold.
Bevillinger: Ny dør til baderum - det bevilges. Der ses fortsat efter nye stole via en billig jysk auktionsside. Komfuret erstattes ikke pt. - men vi er vidende om at ovnen er længe om at få den rette temperatur. Ny emhætte - det bevilges. Muligvis spot/LED skinne under overskabe.
EVT.: Gitte har et ønske om et fast punkt på dagsordenen: "Opfølgning på emner fra sidste møde" - det vil fremadrettet komme som et underpunkt under "Godkendelse af referat".
Den 17. juni har vi indkaldt til dialogmøde med de andre af Næstveds kolonihaveforeninger. Pt. har 3 foreninger givet tilsagn om at de gerne vil deltage.
Søren Petersen har sagt ja til at være dirigent på Generalforsamlingen. Michael have 76 ønsker genvalg. Lone have 115 har sagt ja til at skrive referat. Der mangler en suppleant.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 6. maj kl. 17:30 -
pga. den kommende ordinære Generalforsamling.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Som nævnt i sidste referat er der fortsat kolonister der ikke kan finde ud af, at opføre sig så andre ikke bliver generet af larm og støj. Det kan ikke være rigtigt, at der er kolonister, som vælger at sælge deres haver, fordi andre ikke kan opfører sig i henhold til vedtægerne. Formanden har talt med de implicerede og forklaret at dette kan føre til opsigelse af deres lejemål.
Ligeledes er der fortsat haver, hvor der opbevares ting og sager, som IKKE hører til i en kolonihave og som trænger til en kraftig oprydning. Sæsonens 1. havesyn bliver gået søndag den 27. april fra kl. 10:00 og her vil formanden og næstformanden ligeledes gå en runde og tjekke ulovligt byggeri og opbevaring. Som tidligere nævnt, så har andre kolonihaveforeninger i Næstved haft besøg af kommunen, der har foretaget opmåling af byggeri på de enkelte havelod og herefter påbudt havelejerne at få det fjernet. Denne situation vil vi som bestyrelse gerne undgå - så hermed en kraftig opfordring til at få bragt det i orden.
En kolonihaveforening i Næstved har pt. en sag pga. af brand i en have med asbestholdigt tagmateriale og står nu med et påbud om miljørengøring/oprydning af 3 haver og en kæmpe regning for det. Hvis en kolonist ikke har egen forsikring, så vil regningen gå til foreningen og skal så betales af medlemmerne. Hvis man pt. ikke har en forsikring på sin have så opfordrer bestyrelsen til, at man får det. Dette punkt vil blive bragt op på den kommende ordinære generalforsamling.
Kassererens beretning: Månedens regnskab gennemgås og skemaet over indtægt/udgift pr. måned fremvises. Der holdes fortsat lidt på pengene, da der først kommer penge ind til juli og vi har Fælles Arbejdsdag den 10. maj 2025.
Projekt Bad/Skyllerum/Fælleshus: På dagen for bestyrelsesmødets afholdelse var der fortsat en del "hængepartier". Men i skrivende stund er det kun småting, der mangler at blive varetaget.
Standerhejsningen: Der var ca. 35 - 40 tilmeldte og det blev en rigtig hyggelig formiddag med velkomsttale af formanden, sang og flaghejsning, flagpyntet fællesterrasse og servering af en lækker brunch. Selv om det denne morgen var noget køligt, så har humøret i top og stemningen varm.
Fælles Arbejdsdagen: Der blev drøftet hvilke opgaver der skal udføres og udfærdiget en liste over disse.
Bevillinger: Nye stole til Fælleshuset.
Evt.: Gitte og Henrik har deltaget i en foredrag om økologi på vegne af foreningen. Det var Ellebækshøj, der havde inviteret de to økologer Jens Juhl og Sølva Falgren, der har kolonihave i Smørmosen i Gladsaxe og gennem årene oparbejdet en stor viden om økologisk havehold. De har en hjemmeside, der hedder www.slottet-i-smoermosen.dk hvor du kan læse mere om deres tilgang til havehold. Ligeledes har de udgivet flere bøger. Gitte og Henrik deltog også lidt for at udføre et stykke lobbyarbejde og havde en invitation med til de enkelte kolonihaveforeningers bestyrelser i Næstved til et dialogmøde, som afholdes den 17. juni 2025 på Fællesterrassen. Mødet er tiltænkt at vi, som bestyrelser, kan sparre med hinanden og drøfte og dele gode idéer og udfordringer.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 24. april kl. 17:30 -
pga. den kommende Fælles Arbejdsdag.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Der er fortsat diverse kolonister, der generer andre med larm fra maskiner, råb, høj musik, osv. Specielt en vej i kolonien er svært udfordret på hensyntagen til andre og formanden har talt med nogle af de implicerede og har bedt om god og respektfuld opførsel.
Der vil blive indkøbt vildthegn til at udskifte det eksisterende ved Dildvej til Kålvej, da dette er gået i stykker.
Kolonihaveforeningen Ellebækshøj har inviteret til et foredrag vedr. økologisk dyrkning og mangfoldigt liv i kolonihaven, som formanden og Gitte vil deltage i. Dette også for at skabe en dialog med de andre af haveforeningers bestyrelser og en sparring om, hvordan hver haveforening tackler diverse spørgsmål, som en bestyrelse kan stå overfor.
Kassererens beretning: Månedens regnskab gennemgås. Kassereren kan glad fortælle, at for første gang i hendes tid som kasserer har det ikke været nødvendig at sende rykkere ud på manglende betaling af havelejen.
Formanden og kassereren har gennemgået regnskabet nøje, for at finde besparelser og foreningstelefonen flyttes til CBB til kr. 109,- månedligt mod kr. 159,- hos nuværende selskab. Ligeledes flyttes abonnementet til Lebara på de 2 tablets, der anvendes til havesyn, hvor prisen pr. stk. vil blive kr. 19,- mod en samlet nuværende pris hos Telenor til kr. 207,-. Herved opnås en besparelse på kr. 2.000,- årligt.
Kolonien råder over et areal på 68.790 m2, som der skal betales jordleje af, men der kommer kun haveleje ind for 49.240 m2, som er det reelle areal udstykket i havelod. Som forening betaler vi også jordleje for veje, fællesarealer og manglehøjen. Pt. løber det lige rundt med den indkomne haveleje, men der holdes øje med stigninger, så jordlejen ikke går i minus.
Det er blevet mere overskueligt, at forbrug og budget er blevet delt op og formanden og kassereren har udarbejdet et skema med forventet udgifter fra budgettet frem til 1. juli 2025, hvor næste haveleje kommer ind. Diverse poster er set stigende i 2024 bl.a. brugen af toiletpapir.
For at kunne spare på udgifterne til renovation blev der talt om, hvorvidt vi som forening kan affaldssortere mere og selv køre f.eks. glas eller metal på genbrugen. Der opfordres fortsat til at man IKKE smider noget i affaldscontaineren, der ikke hører til der, da renovationen betales pr. kilo.
Der blev også drøftet, hvorvidt lejen af Fælleshuset bør stige til kr. 800,- mod de nuværende kr. 500,- for en weekend, da alting desværre stiger.
Projekt Bad/Skyllerum: Arbejdsgangen på projektet blev debatteret. Automaterne til badet er leveret og ligeledes de kort, som brugerne af badet skal have udleveret. Murer- og tømrerarbejdet pågår den kommende tid.
Projekt Fælleshus: Vinduet i facaden mod fællesterrassen er blevet muret op og der arbejdes videre med dette, således at køkkenet kan sættes op.
Nyhedsbrevet: Diverse pkt. og datoer blev drøftet/nævnt.
Sæsonstart: Der blev udfærdiget en liste over opgaver, der skal være ordnet inden Standerhejsningen.
Bevillinger. Lamineringslommer. Der arbejdes på at finde et nyt (måske brugt) komfur, da det eksisterende komfurs ovn ikke varmer mere end hvad der svarer til en brødrister.
Evt.: der var intet under pkt. Evt.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 1. april kl. 17:30.
Rolf blev valgt som ordstyrer, Camilla som referent og referatet fra forrige bestyrelsesmøde blev godkendt og underskrevet.
Formandens beretning: Nogle af de andre kolonihaveforeninger i Næstved Kommune har fået gennemgået og opmålt de enkelte havelod for evt. ulovligt byggeri. Det vil vi gerne undgå, så formanden har været i dialog med diverse haver, om at få bragt deres byggeri i orden. Ifølge Næstved Kommunes regler for kolonihaver må der ikke være lagt vand og kloak ind på det enkelte havelod. Formanden har påtalt sin undren overfor Næstved Kommune, når der sættes haver til salg i andre foreninger med en oplysning om, at der er indlagt kloak, m.m. på haveloddet.
Indbrud: Der har desværre været indbrud i 3 haver, så det opfordres til at man ser til sin have og holder øje med naboens.
Tilslutning af strøm: I forhold til at få lagt strøm ind er der forskellige regler for placeringen af strømskabet på vejen ud fra om det er en grund med matrikelnummer eller en udstykket fælles matrikel. Hvis hver enkelt havelod havde haft et matrikelnummer gælder der en regel om, at der max. må være 30 meter fra strømskabet på vejen til matriklen. Og ellers kan afstanden være op til 100 meter. Det har jo selvfølgelig betydning for, hvor dyrt det bliver at få lagt strøm ind i sin have og hvor meget der skal graves, da kun et vist antal kan være tilkoblet strømskabet. Gitte har undersøgt dette og Manglebjergvængets Kolonihaver er en stor matrikel - så desværre kan vi ikke komme under reglen med de 30 meter.
Vejenes beskaffenhed: 2 haver har på eget initiativ lappet hullerne i vejene og har efterfølgende fået udgiften til materialer betalt. Derfor er den udmeldte afspærring fra Løgvej og rundt på Tomatvej ikke iværksat. Der opfordres fortsat til, at køre efter forholdene og passe på veje og rabatter, da vedligehold af vejene er en stor udgift for foreningen.
Kassererens beretning: Regnskabet blev gennemgået. Formanden og kassereren skal mødes og udarbejde et overbliv over hvad foreningen har af faste udgifter inden haveleje/kontingent kommer ind næste gang. Alting stiger i pris og bare i løbet af de sidste 5 år er udgifterne på vand, jordleje, vedligeholdelse af arealer, administration og arbejdsdage steget med lige knapt kr. 60.000,-. Ligeledes har vi forlænget perioden, hvor der er åbent for vandet og toiletfaciliteter, med 1.5 måned. Det skal derfor undersøges om kontingentet bliver nød til at stige.
Der tales om muligheden for at søge fonde til f.eks. energioptimering af Fælleshuset eller vedligeholdelse af vejene. Gitte har efterfølgende undersøgt dette og fundet nogle mulige fonde. Dette kræver dog, at arbejdet udføres af professionelle håndværkere, der er CVR registreret. Men der vil blive arbejdet videre med dette i sensommeren.
Pt. anvendes Foreningscentralen, som administration af medlemskab og betaling af haveleje/kontingent, men deres hjemmeside er ikke så brugervenlig og der vil blive undersøgt om et andet firma kan nyde en nemmere service.
Projekt Bad/Skyllerum/Køkken: Da Betalingsautomaten til badet skal opfylde vores krav har formanden været i dialog med firmaet omkring beløb for optankning og antallet at brugerkort. Der er blevet bestilt 150 kort, således at der er et kort til hver have og... lidt i reserve.
Når byggeriet er færdigt vil den nuværende byggekonto blive ændret til en indbetalingskonto til badet, således at udgiften til vand m.m. vil blive taget af denne konto.
Der arbejdes på at få den rette vandvarmer, som kan opfylde vores krav til bad uden, at der skal gå lang tid mellem hvert bad. Karsten have 72 og Gitte har undersøgt prisen på en urinal. Men selv om prisen er lidt lavere ved at bestille en over nettet, så bliver prisen den samme - som hvis man handler lokalt - når leveringsomkostningerne og diverse dele bliver lagt til.
Nyhedsbrevet ind for sæson 2025: De enkelte punkter til brevets indhold blev aftalt.
Havesyn sæson 2025: Retningslinjer for hvordan der kan strammes op på havehold skal drøftes - således at havesynet ikke føler sig til grin. Så der opfordres endnu engang til, at man holder sin have ifølge vedtægterne.
Bevillinger: Lamineringslommer og printerpapir blev bevilget.
EVT.: Havesynsrapportens layout blev drøftet.
Næste bestyrelsesmøde afholdes tirsdag den 4. marts kl. 17:30.
På borger.dk kan du læse mere om kolonihaver, det at være kolonist, retningslinjer og hele lovgivningen om dette.
Herved har du en kvittering at fremvise ved evt. forespørgsel. Tappes der ekstra vand, UDEN at der betales for dette, pålægges udgiften jo alle medlemmer og er at sidestille med tyveri.
Så tappes der vand via egen tilsluttet vandslange koster 1.000 l. vand kr. 25,- og betales på MobilePay 118719.
Ved køb af nøgler er prisen kr. 60,-
Rottesikring:
Ang. forebyggelse og bekæmpelse af rotter kan der på Miljøstyrelsens hjemmeside læses mere herom
Foreningens MobilePay 118719 kan kun bruges til betaling af:
Vand: kr. 25,- for 1.000 l.
Administrationsgebyr ved haveoverdragelse: kr. 500,-
Nøgler: kr. 60,-
Leje af Fælleshuset: kr. 500,-
BEMÆRK at depositummet på kr. 300,- , der lægges for leje af Fælleshuset, IKKE kan betales via MobilePay - da det ikke giver os mulighed for tilbagebetaling.
Overvågningskameraer må gerne opsættes på ens eget havelod - men må IKKE rettes mod/sættes op så det filmer områder med offentlig færdsel eller ind i naboens have. På nemadvokat.dk kan du læse mere herom i artiklen: "Regler for videoovervågning alt du skal vide".
Kontakt oplysninger:
HUSK at få meldt din nye EMAIL, POSTADRESSE, TELEFONNUMMER eller evt. NAVNEÆNDRING hurtigst muligt på tlf. nr.: 22 15 93 94 eller på mail: formand-mbvkh@outlook.dk eller til kassereren på mail: kasserer-mbvkh@outlook.dk
Skriv venligst også NAVN og HAVELODS NR. ved skriftlig henvendelsen.
Kontaktoplysningerne er også meget vigtige, i så fald du ikke har en mail/anvender digitalpost, så vi kan sende dig et alm. brev med posten.
På denne måde går du ikke glip af den kommende sæsons nyhedsbrev og informationer.